Onmacht waar macht en controle leidend is


Een belachelijk gevecht met jezelf, waarbij de onmacht zich uit in absolute waanzin. Dat is een depressie.

Mijn depressie heeft aan de ene kant alles kapot gemaakt. Elke vorm vertrouwen is verdwenen. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in je omgeving en het vertrouwen op het leven. De andere kant is dat ik werd gedwongen, maandenlang mezelf minutieus te analyseren, met alle automatische gedachtes en patronen. Niets is zo dwingend als een depressie.

Voor mij is deze periode het zwaarste gevecht van mijn leven. Het staat zo verschrikkelijk ver af van wie ik was en wilde zijn. Niet alleen voor mij is deze periode zwaar, maar ook zeker voor de mensen die heel dicht bij mij staan en die van mij houden. Als een woord een depressie zou moeten omschrijven voor mij en mijn omgeving is dat MACHTELOOS. Je hebt geen enkele grip meer op wat je denkt, wat reëel is en wat niet. Dat is ook het probleem met het proces van herstel. Je hebt juist grip op je gedachtes nodig om inzicht te krijgen en verandering in te zetten. Het instabiele maakt dat je het vaak als nog verliest van een depressie.

Ik wil niets liever dan beter worden, mijzelf weer goed voelen en vertrouwen hebben in de toekomst. Ik kan wel iets willen, echter is tijdens een depressie jouw wil elk moment van de dag volledig in strijd met jouw gedachten. Dit lijkt niet te stoppen en het sloopt je, totdat je niets liever wil dan dat het stopt.

Ik heb mezelf vaak afgevraagd of ik het niet liet gebeuren, of ik niet gewoon de knop om moest zetten. Doorgaan! Maar dat ging mij niet meer lukken. Het was te ver, onomkeerbaar. De wereld waar onmacht overheerst wachtte op mij en dat in een maatschappij waarin macht en controle leidend is...

Ik kon mijn rol als WonderWoman wel vergeten. De grond onder mijn voeten zakte steeds verder weg. Meer en meer situaties waren er dat ik mijzelf niet de baas meer kon. Ik die altijd overeind bleef, onoverwinnelijk en alles aankon. Misschien is dat ook een onderdeel van mijn huidige probleem. Mijn geprezen kwaliteiten om sterk te zijn, kritisch te zijn, beslissingen nemen wanneer anderen dat verzuimden. Er komen steeds meer signalen dat dit niet meer houdbaar is en ik het ook niet meer waar kan maken. Je jezelf elke dag opnieuw teleurstelt omdat je niet meer het beste kan zijn, waar alleen het beste goed genoeg is.

Uiteindelijk weet ik natuurlijk ook dat het anders moet, maar ik weet niet hoe. Het zijn vaardigheden die ik niet heb ontwikkeld en dat is een weer een klote onderdeel als je toch al niet blinkt van zelfvertrouwen. Het is de onmacht van deze driehoek, die het zo moeilijk maakt om vooruit te gaan en zelfvertrouwen op kan bouwen is die essentieel is.

"Een depressie hebben is zwaar en ongekend eenzaam, omdat anderen jou niet begrijpen, en jij andere niet meer begrijpt."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Doe even normaal

Vacature: Wonderwoman

Mentale medicatie